Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookies. Dalším využíváním těchto webových stránek souhlasíte s jejich využíváním.
Úvod Blog SEO a on-line marketing

Vyhodnocování návštěvnosti, chování uživatelů na webu a výkonnosti jednotlivých marketingových kanálů patří k těm nejdůležitějším aktivitám provozovatelů úspěšných webových stránek. Bohužel se velice často setkávám s tím, že se klient statistikou moc nezabývá, protože se v ní příliš neorientuje.

Nepodceňujte webovou analytiku

25.02.2016
2016-02-25

Vyhodnocování návštěvnosti, chování uživatelů na webu a výkonnosti jednotlivých marketingových kanálů patří k těm nejdůležitějším aktivitám provozovatelů úspěšných webových stránek. Bohužel se velice často setkávám s tím, že se klient statistikou moc nezabývá, protože se v ní příliš neorientuje.

V tomto článku se Vám pokusím ukázat alespoň několik věcí, které je možné sledovat.

Jaké nástroje bych měl používat?

Google Analytics

Google Analytics je jedním z nejpoužívanějších analytických nástrojů. Pro přihlášení je potřeba mít vytvořený účet na Googlu (většinou email s koncovkou @gmail.com).

Na účet je možné nasdílet již dříve vytvořené měřící účty Vašich webů). Do nástroje se dostanete na stránce https://www.google.com/analytics/.

Search Console (dříve Webmasters Tools)

Je další službou Googlu, kde dostávate zpětnou vazbu na Váš web přímo od vyhledavače. Může se jednat o různá upozornění, varování, v nejhorším případě i informace o penalizaci.

Kromě toho si uděláte představu, na jakých pozicích ve vyhledávání a na který výraz se web pohybuje, kolik stránek je indexovaných a mnoho dalších užitečných informací.

Pro přihlášení do služby potřebujete opět Google účet. Najdete ji na stránkách https://www.google.com/webmasters/tools/.

Co bych mohl sledovat?

Teď už rovnou k tomu, co bych mohl/měl sledovat. Berte to ale prosím jako stručný výtah těch nejzásadnějších informací. Samozřejmě je toho mnohem více.

Zdroje návštěvnosti a konverzní poměr jednotlivých kanálů

Ať už investujete čas nebo peníze do akvizice nových návštěvníků webu, vždy je dobré vědět, kolik lidí musíte přivést, abyste dosáhli cíle (například jedné objednávky). Můžete vyhodnocovat, který zdroj návštěvnosti je pro Vás přínosný a naopak.

Chování uživatelů na webu

Není to ale tak jednoduché. Někdy může celý nákupní proces trvat několik dnů, měsíců a někdy i let. Proto by mělo být dalším ukazatelem i samotné chování lidí na webu.

  • Vstupní a výstupní stránky - na kterou stránku se návštěvník dostal jako první (landing page) a kde jeho cesta webem skončila.
  • Míra okamžitého opuštění - kolik lidí opustilo stránku okamžitě, může to znamenat, že jsme jim sdělili vše, co chtěli, jednou stránkou nebo naopak - náš web je nezaujal.
  • Doba strávená na jednotlivých stránkách - zaujal obsah stránky uživatele tak, jak měl?
  • Počet stránek na jednu návštěvu - kolik stránek si uživatel prohlédne za jednu návštěvu?

Kdo jsou návštěvníci webu?

  • Lokalita - z jaké lokality si návštěvníci prohlížejí web?
  • Pohlaví a věk - jaký je poměr mužů a žen na stránkách a jaké věkové kategorie návštěvníků jsou pro vás nejzajímavější?
  • Zájmy - z jakých zájmových kategorií je složeno Vaše publikum?
  • Jaké zařízení používají - můžete sledovat, jaké zařízení, případně rozlišení nebo prohlížeč Vaši zákazníci používají.
  • PC, tablet nebo mobil - je pro Váš web důležitá optimalizace pro mobilní zařízení?

Konverze, objednávky, výkonnost

Pro eshopy je důležité sledování výkonnosti eshopu. Máte možnost sledovat objednávky, a tím dát pohledu na čísla další dimenzi. Víte, jestli u Vás utrácejí víc uživatelé ze Seznamu, nebo z Googlu? Muži, nebo ženy? Na koho bude dobré se soustředit?

V Analytics je potřeba mít zapnuté rozšíření pro elektronický obchod (E-commerce) a čeká Vás spoustu zábavy :-).

Pokud by se Vám zdálo, že je toho pořád málo, Google Analytics v loňském roce spustili variantu pod názvem Enhanced Ecommerce, která dokáže ještě mnohem víc. Co všechno?

  • Průchod košíkem - kolik uživatelů, kteří vstoupí do košíku, dokončí objednávku? Končí na kroku výběr dopravy (hejtují Českou poštu) nebo se jim jen nechce registrovat? Možností může být hned několik. Důležité je vědět, že se to děje, a zamýšlet se nad možnými příčinami.
  • Měření impresí - neboli zobrazení jednotlivých produktů v různých místech webu. Vybírají zákazníci ze souvisejících produktů? Který z nich má nejvyšší míru prokliku?
  • Přidání do košíku - které produkty si lidé nejvíce přidávají do košíku a nedokončují objednávku. Něco jim chybí? Co může být důvodem?

Selský rozum je někdy mocnější než čísla

Pozor na čísla. Většinou nejde jen číst hodnoty a hledat vhodné řešení na internetu. Vždy je potřeba představit si reálného člověka a jeho reálný nákupní proces a zjistíte, že celá řada situací není úplně snadno vyhodnotitelná.

Máte zájem se analytikou více zabývat?

Pokud ano, je to skvělé rozhodnutí a pokusím se Vám to usnadnit. Připravuji několik školení, kde se Vám pokusím předat co nejvíce svých zkušeností.

Pokud máte předběžný zájem, vyplňte mi formulář (1 min) a řekněte mi, co Vás nejvíce zajímá a jaké jsou Vaše zkušenosti. Na základě toho Vám pošlu pozvánku na konkrétní typ školení včetně možných termínů, které bude uzpůsobené přesně Vašim dovednostem.

Dotazník

author
Autor článku: google email
734 550 710
info@cstechnologies.cz

Ak. Heyrovského 1178

Hradec Králové

500 03

Popište, co by Vás zajímalo a my se s Vámi v nejkratším možném termínu spojíme.

Položky označené * je nutné vyplnit