19. 4. 2017

Máte na svém webu oznámení o EET?

Rubrika: Aktuality

Elektronická evidence tržeb je v plném proudu, ale pořád se objevují nějaké nesrovnalosti. Jedna z nich se týká tzv. informačního oznámení o tom, že evidujete tržby. Jak má vypadat a v jakých případech ho musíte na svém webu mít?

U provozoven je to jednoduché, určitě jste už sami nějaké oznámení viděli, třeba na vstupních dveřích do obchodu. Ale jak je to v případě webů? Po nejasnostech, které způsobil dvojí výklad zákona, Ministerstvo financí upřesnilo, že informační oznámení nemusí obsahovat všechny webové stránky, které nabízejí zboží nebo služby. Jak to tedy je?

Weby, kde musí být informační oznámení 

Všechny weby, kde dochází k prodeji a používají se způsoby úhrady, které podléhají EET:

  • hotovost na provozovně
  • karta na provozovně
  • online platba

Weby, kde nebude informační oznámení

  • web, kde je zboží nabízené, ale k prodeji nedochází
  • web, kde dochází k prodeji, ale používá se pouze způsob úhrady, který nepodléhá EET (bankovní převod)

Text informačního oznámení

Záleží na tom, jestli fungujete v běžném, nebo zjednodušeném režimu.

Běžný režim

"Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin."

Zjednodušený režim

"Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů."

Co je zjednodušený režim a kdo v něm může fungovat?

Ve zjednodušeném režimu fungují poplatníci, kteří mají povolení od správce daně. Rozdíl oproti běžnému režimu spočívá v tom, že poplatník nemusí zaslat údaje o evidované tržbě nejpozději v okamžiku uskutečnění evidované tržby, musí je však zaslat do 5 dní, a na vydané účtence nemusí uvádět fiskální identifikační kód účtenky.

Kam oznámení na webu umístit?

Kde přesně má oznámení být, zákon neupravuje. Podmínkou však je, že musí být "dostatečně viditelné a čitelné". To nám ale nestačilo, tak jsme se obrátili na místo nejpovolanější prostřednictvím kontaktního formuláře na www.etrzby.cz a za nějaký čas přišla odpověď - uvádíme ji v plném znění.

"Poplatník splní povinnost umístěním textu na libovolném místě dostatečně viditelném pro každého návštěvníka webových stránek, například na úvodní webové stránce, a sice v grafickém vyjádření, které stále plní účel sledovaný „plnohodnotným“ plněním informační povinnosti u ostatních poplatníků."

Takže zjednodušeně - určitě neuděláte chybu, když informační oznámení uvedete na homepage. Z našeho pohledu je ideální, když ho umístíte do košíku. Nákupním procesem musí zákazník pokaždé projít, takže oznámení uvidí. Zatímco úvodní stránku třeba vůbec navštívit nemusí. 

Jestli provozujete e-shop a využíváte platby, které patří do EET, tak upozornění co nejdřív doplňte, ať se vyhnete zbytečným nepříjemnostem. Za chybějící oznámení hrozí pokuta až 50 000 Kč. A to už za tu chvilku stojí, jak má oznámení vypadat, už víte ;)